Foto: Jonas Billberg
Sedan gårdsförsäljningen av alkohol blev verklighet i Sverige den 1 juni i år har många producenter redan börjat se effekterna. Köpings Musteri, med Lena Ryberg Ericsson i spetsen, är en av dem som snabbt kom igång – och responsen har inte låtit vänta på sig.
– Alla är överförtjusta! säger Lena Ryberg Ericsson om mottagandet från besökare och kunder.
Enkel och snabb ansökningsprocess
För Köpings Musteri var vägen till gårdsförsäljning smidig och effektiv. Ansökningsprocessen beskriver Lena som enkel och handläggningstiden låg på bara någon vecka.
Det innebär att musteriet snabbt kunde komma igång med sin försäljning direkt till besökare – något som redan gjort skillnad.
Statistik-krav från FHM en utmaning
På frågan om vad som kunde förbättras i regelverket lyfter Lena Ryberg Ericsson ett specifikt krav från Folkhälsomyndigheten:
– FHMs krav på statistik över köp utanför Systembolagets öppettider kan bli rätt jobbig att ta fram, menar hon.
Nya möjligheter och framtidsplaner
För Köpings Musteri öppnar gårdsförsäljningen inte bara nya intäktsmöjligheter – utan också möjligheten att växa som företag.
– Vi tror oss kunna anställa en person till på 60% tack vare gårdsförsäljningen, berättar Lena Ryberg Ericsson.
Det är ett tydligt exempel på hur gårdsförsäljningen inte bara stärker besöksupplevelsen utan även kan bidra till nya arbetstillfällen i den lokala näringen.
📍BESÖK KÖPINGS MUSTERI – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.