Hos Frösta Vinträdgård är planerna för gårdsförsäljningen tydliga. Per Giertz, som driver vingården tillsammans sin hustru Annika, berättar att man nu kommer att sälja all försäljning direkt på plats – men endast på bestämda dagar:
– Vi kommer sälja allt genom gårdsförsäljning på förutbestämda dagar. Vi har inte kapacitet för spontanbesök.
Smidig ansökningsprocess
När det gäller ansökningsprocessen för tillståndet upplevde han den som okomplicerad:
– Det gick smidigt, säger Per Giertz.
Handläggningstiden var en månad.
Vill ta bort krav på besöksarrangemang
Precis som flera andra producenter tycker Giertz att vissa regler skulle kunna ses över:
– Ta bort kravet på besöksarrangemang.
Hoppas på stark sommarförsäljning
Förhoppningen framåt är tydlig:
– Vi vill kunna ha öppet och sälja allt under sommarhalvåret, avslutar Per Giertz.
📍BESÖK Frösta vinträdgård – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- CLIFF BARNES BRÄNNERI: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.