Morgan Svensson (t.h) tillsammans med destilleriets första gårdsförsäljningskund Henrik Sköld Johansson
På Nordmarkens Destilleri i Värmland har gårdsförsäljningen tagits emot med öppna armar. VD Morgan Svensson berättar att responsen varit enbart positiv:
– Mycket bra, alla besökare säger ’Detta har vi väntat länge på’. Bara positivt.
Smidig ansökningsprocess och snabb handläggning
Till skillnad från många andra producenter beskriver Svensson ansökningsprocessen som enkel:
– Ansökningsprocessen har inte varit mer jobb än andra vanliga ärenden för tillstånd när det gäller alkoholhantering i Sverige.
Handläggningstiden gick dessutom rekordfort:
– Jag ansökte 1 juni och tillståndet var färdigt 19 dagar senare. Bara att lyfta på hatten i detta ärende.
Regelverket – ”nu är det som det är”
När det gäller regelverket har Svensson en pragmatisk inställning:
– Man har ju sett att ”SB” har haft ett stort finger med i regelverket. Men nu är det som det är och vi får rätta oss efter det som är.
Blickar framåt med fler öppettider
Framåt ser han stora möjligheter med gårdsförsäljningen:
– Vi har startat i liten skala med bokningssystem vissa dagar för att kunna optimera kostnaderna för personal för kunskapshöjande utbildningen. Men i framtiden om det fortsätter så här med den stora efterfrågan på besök, så kommer vi att ha öppet både fler dagar och med mer personal.
📍BESÖK NORDMARKENS DESTILLERI – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- CLIFF BARNES BRÄNNERI: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.