Foto: Bingo Rimér
Revsunds Brewery & Distillery i Jämtland har fått ett varmt mottagande sedan de började med gårdsförsäljning. VD och medgrundare Tommy Jonasson berättar:
– Besökarna har varit många och de har gillat detta. Vi har haft besökare från hela landet och väldigt många har handlat med sig något. Vi har haft både standardprodukter och nyheter som inte finns på Systembolaget och det har varit populärt. Många skrattar åt arrangemangskraven men många kommer ju för att få en visning eller provning i kombination med köp vilket fall. De som lider mest är ju våra trogna kunder som kommer för att köpa nyheterna och tvingas höra oss pladdra i 30 minuter varje gång.
Kritik mot krånglig process
Ansökningsprocessen beskriver han som onödigt krånglig:
– Många kontroller är ju redan gjorda. Vi har redan tillstånden att producera, vi har serveringstillstånd och ändå måste man slå i alla register igen för att få sälja någon flaska sprit och lite öl. På det ett kunskapsprov.
Dock kunde kommunen kunde inte börja handläggningen innan den 1 juni.
– Men vi stressade på rätt ordentligt och hade vårt tillstånd den 18:e, berättar Tommy.
Rättssäkerheten ifrågasätts
Jonasson menar att reglerna kring arrangemangskraven inte fungerar i praktiken:
– Rättssäkerheten kring kontroll av arrangemangsdelen är ju obefintlig. Regelverket förutsätter lite att en person kommer själv och köper ett arrangemang och en ranson, en transaktion på sitt kreditkort och i vårt kassaregister. I verkligheten ser det rätt annorlunda ut. Det kommer par som köper tillsammans där en betalar. Det finns kompisgäng där någon bjuder sina polare på arrangemang och ranson. Någon ångrar sig och vill ha en flaska sprit också i alla fall. PRO-gänget som kommer med buss där PRO-föreningen står för visningen men besökaren får betala produkterna själv såklart. Arrangemanget hamnar på faktura tillsammans med maten exempelvis.
– Detta blir i det närmast omöjligt att redovisa vid en kontroll och det kommer i vilket fall ta tid. Nu tar inte vi kontanter men skulle man gjort det så kanske man borde skriva namn på sedlarna då så man vet vem som betalat vad. Om man då till detta påför vad som är kunskapshöjande eller inte för varje individ så blir det lite löjligt. Vem ska bedöma det?
Han anser att begränsningen på hur mycket man får handla borde vara nog för att säkra folkhälsan.
Framtidsplaner
Revsunds Brewery & Distillery ser stora möjligheter framöver:
– Vi gör en del produkter med bär och frukt från området som inte blir i stora volymer men istället lite exklusivare. Vi kommer dessutom fortsätta att satsa på hela besöket. För oss har försäljningsbiten varit den sista pusselbiten i en upplevelse och det tänker vi slipa vidare på, avslutar Jonasson.
📍BESÖK Revsunds Brewery & Distillery – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- CLIFF BARNES BRÄNNERI: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.