Ekesåkra Vingård i Skåne har under sommaren varit ett av de mest populära besöksmålen på Gårdsförsäljningsguiden. Med sitt evenemang ”SnackaVin” har vingården lockat en strid ström av nyfikna besökare. Björn Stoltz, som driver gården, berättar:
– Intresset har varit över all förväntan och vårt gårdstillståndsanpassade evenemang ”SnackaVin” har varit väldigt välbesökt. Kanske lite överraskande är det otroligt stora intresset för vin, vinproduktion samt att få diskutera viner i alla dess former, smaker och land. Riktigt kul och inspirerande.
Nu väntar skörd, vilket innebär att verksamheten håller stängt – förutom för bokade vinprovningar. Framöver planeras särskilda öppettider vid bland annat Alla helgons dag, Mårtensafton, fars dag, Österlen lyser, lucia samt jul och nyår.
Smidigt samarbete med kommunen
Ansökningsprocessen för gårdsförsäljningstillståndet beskriver Stoltz som relativt enkel:
– Vi upplever hanteringen som relativt smidig från vår kommun och dialogen oss emellan har varit proaktiv och positiv. Det tycks som om man helt enkelt gjort så gott man kunnat under de förutsättningar man fick!
Handläggningstiden var exakt fyra veckor.
Kritik mot regelverket
Stoltz sparar inte på orden när han beskriver vad han tycker behöver förändras i systemet:
– Frågan om gårdsförsäljning av vin har blivit en symbol för den svenska dubbelmoralen och tjänstemännens fäbless för att pådyvla sina personliga åsikter, kontroll och upphöjda moral kring alkohol.
Han menar att reglerna är fulla av motsägelser:
– Att en turist eller svensk skulle få köpa en flaska direkt på vingården och samtidigt få diskutera produktion, odling och vinidentitet skulle knappast öka missbruket – men det skulle ge lokala företagare en ärlig chans att överleva och kanske kunna utvecklas. Sverige vill gärna framstå som progressivt och nytänkande, men i denna fråga är vi snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla. Det är svårt att inte se svenska Systembolagets monopol som ett skyddsnät för stora importörer, väktare av moral, dygd och myndighetsmissbruk snarare än för folkhälsan.
Framtidstro – men med hopp om förändring
Trots utmaningarna ser Stoltz möjligheter framåt:
– Att staten låter konsumenten bli vuxen fullt ut och producenterna får ta eget ansvar för sina verksamheter – allt annat är en otänkbar utveckling. Alternativt att ”Monopolet” följer samma regler som gårdsförsäljningarna lever efter!
📍BESÖK EKESÅKRA VINGÅRD – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- CLIFF BARNES BRÄNNERI: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.