Lihnell’s Distillery har nyligen startat sin gårdsförsäljning och ser fram emot att välkomna besökare till sin verksamhet. Destilleriets ägare och grundare Mats Lihnel berättar:
– Vår plan är att ta emot besök för visningar av destilleriet på torsdagar och fredagar och ca var tredje lördag ha en provning av våra drycker. Alla besök behöver bokas i vårt bokningssystem som man hittar på vår hemsida. Sen får tiden utvisa ifall vi behöver utöka med mer tider.
Snabb handläggning – tack vare tydliga rutiner
Ansökningsprocessen gick smidigt, berättar Lihnell:
– Vi upplevde processen som enkel och smidig. Det gick fort när vi väl skickade in ansökan, det gäller bara att göra saker i rätt ordning.
Efter att ha deltagit på en informationsträff den 1 juni skickade de in ansökan två veckor senare och fick sitt tillstånd redan i juli – betydligt tidigare än de först hade trott.
Fokus på besöksnäringen
Några specifika hinder i regelverket ser Lihnell inte i nuläget, men han menar att det återstår att se hur det fungerar i praktiken. Framför allt ser han gårdsförsäljningen som ett verktyg för att utveckla verksamheten och göra platsen ännu mer attraktiv:
– Vi ser gårdsförsäljningen som en möjlighet att stärka besöksnäringen och skapa en tydligare koppling mellan upplevelsen på plats och våra produkter. Den fungerar som ett skyltfönster för vårt sortiment och vi hoppas att det även bidrar till ökad försäljning på Systembolaget, avslutar Mats Lihnell.
📍BESÖK Lihnell’s Distillery – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- CLIFF BARNES BRÄNNERI: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.