Traryds Bryggeri i Småland blev det andra mest populära besöksmålet i Gårdsförsäljningsguiden under augusti – något som grundaren Jörgen Fritiofsson beskriver som riktigt roligt och inspirerande:
– Att vara ett av de mest populära besöksmålen under augusti känns fantastiskt. Många frågor, skratt och glada samtal. Ett varmt tack riktas till alla som tagit sig tid att besöka oss.
Varmt mottagande från besökare
Gårdsförsäljningen har dragit igång med ett positivt mottagande:
– Mottagandet har varit väldigt bra, många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl.
Krånglig ansökningsprocess
Ansökningsprocessen beskriver han däremot som mindre smidig:
– Otroligt mycket dokument som begärs in och som redan finns hos kommunen.
Trots det gick handläggningen snabbt och tillståndet var klart efter ungefär 14 dagar.
Fritiofsson ser flera delar av regelverket som skulle kunna förändras:
– Ja, det finns mycket som kan göras och förbättras, till exempel att inte behöva söka tillstånd på nytt när man redan har tillstånd för provsmakning och försäljning av folköl.
Större möjligheter för små bryggerier
För Traryds Bryggeri innebär gårdsförsäljningen en chans att nå nya kunder:
– För vår del som ett litet lokalt bryggeri, och som inte har sortiment på Systembolaget, kan kunder nu handla vår öl vid våra ölprovningar och vid gårdsförsäljning i stället för att beställa genom Systembolagets privatimport, avslutar Jörgen.
📍BESÖK TRARYDS BRYGGERI – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- CLIFF BARNES BRÄNNERI: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.