More Filters

Visa fler

Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”

Profilbild för Robert, Gårdsförsäljningsguiden

Hos Björka Brygghus i Mora är förväntningarna stora inför starten av gårdsförsäljningen. Grundaren och bryggaren Joakim Turesson berättar att premiären äger rum lördag 25 oktober:
– Vi kör lördagar och söndagar och fokuserar på ortens turistsäsong över Vasaloppet och sommaren.

Tidskrävande ansökningsprocess

Ansökningsprocessen beskriver han som både långdragen och lite rörig:
– Den var tidskrävande och otydlig på vad som ska redovisas till kommunen, som själva inte visste vad som skulle krävas in.

Efter tre kompletteringar tog det tre veckor från att ärendet var komplett till att tillståndet beviljades.
– Vi ansökte veckan innan 1 juni men fick återkoppling först i augusti att ansökan behövde kompletteras, berättar Turesson.

Diskussioner om volymbegränsningar

En del av regelverket har också lett till diskussioner med kommunen:
– Mora kommun har begärt ett övre volymkrav i samband med provsmakning vilket vi motsatte oss till en början. Då måttfullhet ska råda och vi har full kontroll över serveringen anser vi att volymbegränsningen är ett hinder att smaka den stora bredd av drycker vi erbjuder. Vi har nu 6×10 cl per person som gräns.

Framtidsplaner och förhoppningar

För Björka Brygghus öppnar gårdsförsäljningen nya möjligheter:
– Vi är ett litet bryggeri med ambitioner om en bryggerirestaurang och gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal. Mora är en stark turistort och vi kan bli ett lokalt besöksmål för många turister som inte är intresserade av skidåkning, avslutar Joakim.


📍BESÖK BJÖRKA BRYGGHUS – ALLA INFO I GUIDEN


FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING


Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.