Marcus med sina syskon Cecilia och Philip, som också är involverade i familjeföretaget.
Hos Flädie Mat & Vingård i Bjärred har gårdsförsäljningen tagits emot med öppna armar. Marcus Wikholm berättar att både besökare och kunder har visat stort intresse:
– Vi har upplevt ett väldigt positivt bemötande från både besökare och kunder. Intresset har varit stort och många uppskattar möjligheten att kunna köpa lokalt producerade produkter direkt från gården.
En positiv dialog med kommunen
Ansökningsprocessen beskriver han som något tidskrävande, men smidig tack vare ett gott samarbete med kommunen:
– Processen tog lite tid, men vi hade en bra och konstruktiv dialog med vår kommun under hela vägen. Handläggningen tog en viss tid, men överlag fungerade det bra tack vare den goda kommunikationen.
Marcus ser vissa delar i regelverket som kan förbättras – framför allt när det gäller tidsramarna för försäljning i samband med kunskapshöjande aktiviteter:
– Om man har deltagit i ett sådant event borde det vara möjligt att köpa vin även några timmar efteråt, inte enbart i direkt anslutning till själva evenemanget.
En möjlighet att möta kunder direkt
För Flädie Mat & Vingård handlar gårdsförsäljningen inte bara om försäljning, utan om relationen med besökarna:
– Vi ser gårdsförsäljningen som ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen till våra besökare. Det ger oss också värdefull feedback inför framtiden.
Nu under hösten håller Flädie Mat & Vingård öppet två dagar i veckan, med möjlighet att boka besök vid event och bussresor:
– Eftersom det fortfarande är ganska nytt för oss vill vi samla in mer erfarenhet innan vi bestämmer mer fasta öppettider, säger Marcus Wikholm avslutningsvis.
📍BESÖK FLÄDIE MAT & VINGÅRD – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”