Lars & Kerstin Jacobson
I Köpmanholmen strax söder om Örnsköldsvik, mitt i det natursköna världsarvet Höga Kusten, ligger Forss Destilleri – en plats där historia, tradition och whiskyhantverk möts. Kerstin Jacobson berättar att varje besökare får uppleva något alldeles unikt:
– Vi erbjuder ett personligt bemötande och en berättelse om Forss industrihistoria, en resa från 1800-talet till nutid – men också om vad som gör vår whisky unik. Under provningarna får gästerna följa med på en fatresa och känna hur spriten utvecklas över tid.
En ny möjlighet att möta kunder
För Forss Destilleri har gårdsförsäljningen öppnat dörren till helt nya möjligheter.
– Vi ser att detta är en ny bransch och marknad som ger oss chans att lyfta fram våra produkter. Tidigare hade vi bara provsmakningstillstånd, och det var mycket begränsat i tid. Nu kan våra gäster prova våra drycker på plats och köpa med sig en flaska hem, säger Kerstin.
Hon menar också att destilleriets läge gör det till en naturlig del av Höga Kustens växande dryckes- och besöksnäring:
– Vi finns mitt i ett område som redan lockar många turister, vilket gör vår verksamhet extra intressant.
Små serier – bara på plats
Forss Destilleri arbetar med små batcher och experimenterar med olika typer av fat för att skapa unika smaker.
– Vi har just nu endast en produkt i Systembolagets TSLS-sortiment – Forss Whisky #2 – men flera olika whisky- och romsorter som lagrats på olika typer av fat. Dessa säljs bara direkt hos oss, vilket gör besöket till en exklusiv upplevelse, förklarar hon.
Under vintern har destilleriet öppet vardagar 10–16, men Kerstin rekommenderar att man ringer innan ett besök.
– Vi har dessutom öppet en helg i månaden mellan 13 och 19, då många passar på att kombinera besöket med en provning eller visning, säger hon.
Lång väntan på start – men snabb handläggning
Vägen till tillståndet var dock inte spikrak.
– Vi kontaktade kommunen redan i februari för att förbereda oss, men fick till svar att de inte kunde säga något eftersom de inte hade information. Vi fick också veta att vi inte kunde ansöka förrän den 1 juni, när lagen trädde i kraft. Det innebar att vi tappade försäljning under halva turistsäsongen, berättar Kerstin.
När ansökan väl skickades in gick det dock fort:
– Från kompletta handlingar till färdigt tillstånd tog det bara tre veckor, vilket var snabbt med tanke på att det var mitt i sommaren, avslutar Kerstin Jacobson.
📍BESÖK FORSS DESTILLERI – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”
- Fjäre Distillery: ”Fantastiskt med gårdsförsäljningen – det lyfter hela besöksupplevelsen”
- Thorslundkagge: ”Vi vill att besökarna verkligen ska förstå trätunnans betydelse”
- Stockholms Bränneri: ”Gårdsförsäljningen ger en extra guldkant på besöket”
- Kvarnagårdens Bryggeri: ”Redig öl från Småland – med gårdsförsäljningen får besökarna hela upplevelsen”
- Ego Distillers: ”Ett steg i rätt riktning – men mängdgränsen borde justeras”
- Forss Destilleri: ”En resa från 1800-talet till nutid – och fatets betydelse för whiskyn”










