Hos Hampabonden i Klippan har gårdsförsäljningen knappt varit igång i en månad – men redan har intresset varit större än förväntat.
– Det har varit en jämn tillströmning och vi har sålt slut på vår öl flera gånger. Vi har redan bestämt oss för att satsa och bygger just nu ett 52 kvadratmeter stort bryggeri där vi dessutom ska destillera starksprit, berättar ägaren Robert Nilsson.
Tuff ansökningsprocess
Vägen till tillståndet har dock inte varit helt smärtfri.
– Väldigt plågsamt! Det var tio veckors psykisk tortyr då både min och min sambos privata ekonomi granskades ett år tillbaka. Dessutom kollade de företagets ekonomi lika långt tillbaka, kronofogden, polisen och skattemyndigheten. Allt var så klart i sin ordning – vi har högsta kreditvärdighet hos UC – men ändå granskades vi extremt hårt, säger Nilsson och fortsätter:
– Klippans kommun har inga egna alkoholhandläggare utan köpte in tjänsten från Ängelholm. Det märktes tydligt att vi var deras första gårdsförsäljningsärende – det kändes som att de hittade på fler krav allt eftersom processen pågick.
Tillståndet beviljades till slut den 7 augusti, drygt två månader efter ansökan.
Kritik mot regelverket
Robert Nilsson menar att flera delar av systemet behöver ses över:
– Att ha en rundvisning på 30 minuter varje gång en kund kommer är orimligt. Första gången kan det vara okej, men att samma kund ska sitta igenom samma föreläsning tio gånger på ett kvartal är inte rimligt.
Han berättar också att bristen på erfarenhet hos vissa handläggare försvårade processen:
– Ena handläggaren var toppen men den andra hade stora problem att följa pengar som rört sig via våra privata konton mellan mig och min sambo. Vi fick vara pedagoger och förklara som om det vore en elev på mellanstadiet vi skulle ”utbilda” i hur pengarna använts för att köpa maskiner och varor.
Han tycker också att den långa handläggningstiden hade kunnat undvikas om det funnits ett tydligare och mer enhetligt regelverk redan från start.
Storslagna planer framåt
Trots de tidiga utmaningarna ser Hampabonden positivt på framtiden:
– Vi ska skala upp ölbryggeriet med större lokaler, starta starkspritstillverkning och har redan planer på att anställa en tredje person. Vår ekologiska och glutenfria hampabaserade öl har fått ett fantastiskt mottagande och vi ser stor potential både för ölen och den nya spriten, avslutar Robert Nilsson.
📍BESÖK Hampabondens bryggeri – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM FÖRSTA TIDEN MED GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
Den här artikeln är en del av Gårdsförsäljningsguidens rapportering om den första tiden med gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.