Den 8 november har High Coast Flavours i Moliden, premiär för sin gårdsförsäljning. Besökare bjuds in till en idyllisk miljö på landet där äpplen, hantverk och passion möts. Här driver Minna Kraatari och hennes familj ett småskaligt cideri där äpplen förvandlas till cider, vin och glögg med lokal karaktär:
– Besöker man oss får man komma ut till idyllen på landet och vår egen gård. Här kan man vandra bland våra cirka 600 äppelträd med över 40 olika sorter och delta i kunskapshöjande arrangemang som ciderkunskap, äppelodling eller beskärningskurser.
Från äpplen som annars slängs till hantverksdryck
High Coast Flavours startade 2020 och fram tills gården ger full skörd plockas äpplen i närområdet – från människor som har fler frukter än de kan ta hand om själva.
– Vi skapar en fantastisk dryck ur det som annars hade slängts, berättar Minna.
För Minna innebär gårdsförsäljningen en möjlighet att utveckla verksamheten:
– Vi ser det som en stor chans att växa och skapa något vi på sikt kan leva på. Gårdsförsäljningen ger oss en närmare relation till kunderna och stärker vår koppling till platsen.
Alla produkter hos High Coast Flavours – cider, vin och glögg baserade på äpplen – säljs endast på gården eller hos enstaka lokala restauranger.
Lång handläggning och hopp om enklare regler
Ansökningsprocessen tog omkring tre och en halv månad och upplevdes ganska omständlig:
– Jag arbetar på den beslutsfattande enheten i min kommun vilket innebar att ärendet handlades av en närliggande kommun, för att undvika jäv. Kommunen i fråga hade inga egna ärenden av samma typ så alla handläggare var ganska okunniga till en början, vilket är förståeligt. Det bidrog av förklarliga skäl till att processen tog lång tid, förklarar Minna.
Hon hoppas att reglerna ska justeras med tiden:
– Det känns lite paradoxalt att vi måste informera om alkoholens skadeverkningar när vi bara får sälja små mängder – till skillnad från Systembolaget. Och återkommande kunder borde inte behöva gå samma kunskapshöjande aktivitet flera gånger.
High Coast Flavours håller öppet med jämna mellanrum, men tar även emot bokningar från besökare som vill uppleva deras äppelvärld på nära håll.
📍BESÖK HIGH COAST FLAVOURS – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”
- Fjäre Distillery: ”Fantastiskt med gårdsförsäljningen – det lyfter hela besöksupplevelsen”
- Thorslundkagge: ”Vi vill att besökarna verkligen ska förstå trätunnans betydelse”
- Stockholms Bränneri: ”Gårdsförsäljningen ger en extra guldkant på besöket”
- Kvarnagårdens Bryggeri: ”Redig öl från Småland – med gårdsförsäljningen får besökarna hela upplevelsen”
- Ego Distillers: ”Ett steg i rätt riktning – men mängdgränsen borde justeras”
- Forss Destilleri: ”En resa från 1800-talet till nutid – och fatets betydelse för whiskyn”
- High Coast Flavours: Vi ser gårdsförsäljningen som en stor möjlighet att utvecklas”










