Pamela Freborn & Stefan Varde
På Kvarnagårdens Bryggeri i Småland bjuds besökare på genuin hantverksöl och en inblick i bryggkonsten. Gårdsförsäljningen har blivit ett naturligt tillskott till verksamheten – både för besökare och för bryggeriets utveckling.
– Besökarna får uppleva redig öl från Småland! Vi erbjuder smakrik och välgjord hantverksöl, och en kunskapshöjande visning där vi går igenom bryggeriet och bryggprocessen, berättar Pamela Freborn & Stefan Varde.
Nya produkter och blandade flak
För bryggeriet har gårdsförsäljningen inneburit mycket mer än bara försäljningstillstånd.
– Gårdsförsäljningen förhöjer hela besöksupplevelsen och bidrar till både affärs- och landsbygdsutveckling. För oss har det dessutom varit en stor fördel att kunna erbjuda smakprovningar på ett enklare sätt än tidigare, berättar de.
Hos Kvarnagårdens Bryggeri finns ofta nyheter som lanseras exklusivt på gården innan de når butikshyllorna.
– Nya produkter finns ofta tillgängliga några månader innan lansering. Dessutom erbjuder vi ett blandat flak med alla våra cirka 20 olika drycker till ett förmånligt pris – en riktig favorit bland besökarna.
Snabb process och framtidshopp
Eftersom lagen kräver ett kunskapshöjande moment i samband med försäljning har bryggeriet infört ett enkelt bokningssystem.
– Man kan boka sin visning via vår hemsida, sociala medier eller genom att kontakta oss direkt. Vi visar hur allt går till – från malt till färdig öl – och besökarna får såklart smaka.
Ansökningsprocessen gick snabbt och smidigt.
– Kommunen var väldigt hjälpsam och visade en tydlig vilja att få igång detta till sommaren – en stor eloge till Växjö kommun!
Tillståndet beviljades redan efter ungefär en vecka.
Trots den positiva starten finns det vissa önskemål kring regelverket.
– Vi hoppas att reglerna utvecklas mot en mer flexibel modell, kanske som ett “körkort” där man efter några kunskapstillfällen får handla utan att gå hela genomgången varje gång. Annars finns risken att vissa tröttnar lite i längden, avslutar Pamela & Stefan.
📍BESÖK KVARNAGÅRDENS BRYGGERI – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”
- Fjäre Distillery: ”Fantastiskt med gårdsförsäljningen – det lyfter hela besöksupplevelsen”
- Thorslundkagge: ”Vi vill att besökarna verkligen ska förstå trätunnans betydelse”
- Stockholms Bränneri: ”Gårdsförsäljningen ger en extra guldkant på besöket”
- Kvarnagårdens Bryggeri: ”Redig öl från Småland – med gårdsförsäljningen får besökarna hela upplevelsen”
- Ego Distillers: ”Ett steg i rätt riktning – men mängdgränsen borde justeras”










