Hos Thorslundkagge i Högsjö möter hantverk passion i dess mest genuina form. Här binder Johan Thorslund och hans team trätunnor som används av destillerier världen över – och nu erbjuder de även gårdsförsäljning i samband med sina uppskattade visningar och provningar.
– En besökare hos oss får en rundtur på vårt tunnbinderi och en inblick i hur vi binder tunnor, från stock till färdig tunna. Vi förklarar vilka moment i tillverkningen som påverkar dryckens karaktär, och därefter provar vi drycker som vi lagrat på trätunnor vi bundit, berättar Johan.
Kunskap, hantverk och smakupplevelse
Thorslundkagges visningar har blivit ett uppskattat besöksmål för whiskyentusiaster och nyfikna besökare. Under provningarna utmanas gästerna att gissa trätunnans storlek, rostningsgrad och lagringstid på åtta olika whiskyvarianter i ett blindprov.
Hos Thorslundkagge har man lagrat ett och samma destillat i hela 29 olika tunnor av svensk ek – med varierad volym, rostningsgrad och lagringstid – för att visa hur trätunnan formar smaken.
Gårdsförsäljning som en naturlig del av upplevelsen
Gårdsförsäljningen är tänkt som ett komplement till den helhetsupplevelse som besökarna får.
– Gårdsförsäljningen ger ju besökarna som varit här på en kunskapshöjande aktivitet möjlighet att köpa med sig en flaska, säger Thorslund.
Förbokade besök erbjuds alla dagar i veckan, mellan klockan 10 och 17 – en visning med provning tar upp till tre timmar.
Ansökningsprocessen gick snabbt och utan problem.
– Det tog ungefär fyra veckor, och eftersom vi redan hade utskänkningstillstånd var det inte så mycket att komplettera.
Några förbättringar av processen ser han inte behov av i nuläget.
📍BESÖK THORSLUNDKAGGE – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”
- Fjäre Distillery: ”Fantastiskt med gårdsförsäljningen – det lyfter hela besöksupplevelsen”
- Thorslundkagge: ”Vi vill att besökarna verkligen ska förstå trätunnans betydelse”