Hos Stockholms Bränneri på Södermalm har gårdsförsäljningen tagits emot med öppna armar – både av besökare och av teamet bakom bränneriet. Anna Wikner berättar att många gäster fortfarande blir glatt överraskade när de får veta att de kan köpa med sig en flaska hem efter provningen.
– Det är fortfarande nytt för många, så beskedet att de kan ta med sig en flaska hem sätter verkligen guldkant på det förbokade besöket, säger Anna Wikner.
Smidig process – men startfördröjning
Ansökningsprocessen gick i stort sett smidigt, berättar hon, även om det fanns en del osäkerhet i början.
– Vi hade jättebra stöd av vår handläggare, och de prioriterade verkligen vårt ärende. Svårigheterna låg snarare innan ärendet nådde en handläggare – där fick vi signaler om att det skulle ta lång tid, vilket gjorde att vi inte kunde planera sommaren med gårdsförsäljning i tid.
Tillståndet blev dock klart snabbt när processen väl var igång:
– Det tog bara några veckor. Vi fick beskedet på eftermiddagen den 4 juli – och firade direkt med Stockholmspremiär!
Öppettider och framtidsplaner
Gårdsförsäljningen är nu i full gång under bränneriets onsdags- och torsdagsevent samt under den tidiga provningen på lördagar.
– Vi hoppas även att den sena lördagsprovningen snart ska inkluderas i tillståndet, berättar Anna.
Hon välkomnar det nya beslutet som ger Stockholms producenter möjlighet till utökade öppettider på helgerna, i linje med övriga landet.
– Vi är glada över att beslutet äntligen kom. Vi har räknat med att denna förändring skulle ske, då vi anser att Stockholm initialt tolkade lagen felaktigt. Vi har redan ansökt om utökade öppettider nu.
Särskilda produkter bara på plats
Förutom sina klassiska ginsorter erbjuder Stockholms Bränneri även unika specialbatcher som bara finns att köpa på plats.
– Det roterar lite, men vi har till exempel haft vår Neighbourhood Gin, framtagen tillsammans med vinbaren Folii, samt vår Adam & Albin Gin – fullproppad med färska korianderfrön.
Och för alla som undrar, Bränneriets nyligen släppta glögg går dock inte att köpa genom gårdsförsäljningen:
– Nej, vår populära glögg säljs inte då den inte har spritbas. – vårt tillståndet gäller bara spritprodukter, avslutar Anna.

📍BESÖK STOCKHOLMS BRÄNNERI – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”
- Fjäre Distillery: ”Fantastiskt med gårdsförsäljningen – det lyfter hela besöksupplevelsen”
- Thorslundkagge: ”Vi vill att besökarna verkligen ska förstå trätunnans betydelse”
- Stockholms Bränneri: ”Gårdsförsäljningen ger en extra guldkant på besöket”
- Kvarnagårdens Bryggeri: ”Redig öl från Småland – med gårdsförsäljningen får besökarna hela upplevelsen”
- Ego Distillers: ”Ett steg i rätt riktning – men mängdgränsen borde justeras”










