På Bryggeri Nya Victoria i Falköping möts besökaren av en oväntad kontrast – ett gammalt stenhus mitt i ett industriområde som rymmer en varm och inbjudande bryggeripub. Matilda Wardin berättar att intresset för gårdsförsäljningen har varit stort sedan starten, och att den blivit ett naturligt inslag i verksamheten.
”När man kommer till Bryggeri Nya Victoria möts man av en mysig miljö, historieberättande om våra produkter och vår verksamhet. På den stora visningen får man upptäcka våra lokaler med anekdoter om produktionen och vår historia – och förhoppningsvis hittar man en ny favoritöl”, säger Matilda.
Ett komplement till pubkvällarna
För bryggeriet har gårdsförsäljningen blivit ett välkommet tillskott.
”Det har på flera sätt blivit bra för oss. Dels fungerar det som ett komplement till våra pubkvällar, där man kan få provsmaka ölen och köpa med sig några flaskor hem. Men det är också ett bra sätt att marknadsföra oss och ge ett mervärde till de bokade grupper som kommer på besök.”
Bryggeriet har nått taket i sin produktion, men planerar att ta fram provbrygder exklusivt för gårdsförsäljningen.
”Förhoppningen är att kunna erbjuda mindre batcher som bara finns här på plats”, säger Matilda.
Besökare kan även köpa läsk, tonic, t-shirts, mössor och graverade ölglas direkt i bryggeriet.
Fredagar med bryggerikänsla
Gårdsförsäljningen sker på fredagar klockan 17.00, men även grupper kan boka andra tider.
”Vi har haft allt från 60-årskalas till lokala föreningar på besök. Möjligheterna är många bara tiden och viljan finns”, säger Matilda.
Ansökningsprocessen beskriver hon som förhållandevis enkel.
”Det svåraste var att hitta rätt format som passade oss. Eftersom vi inte blev klara med tillståndet förrän i juli fick vi tänka lite annorlunda”, berättar hon.
Handläggningen tog ungefär en vecka – och idag är Bryggeri Nya Victoria nöjda med hur allt fungerar.
”Det finns alltid saker som kan förbättras, men just nu är vi glada över hur väl det har fallit ut”, avslutar Matilda Wardin.
📍BESÖK Bryggeri nya victoria – ALLA INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”
- Fjäre Distillery: ”Fantastiskt med gårdsförsäljningen – det lyfter hela besöksupplevelsen”
- Thorslundkagge: ”Vi vill att besökarna verkligen ska förstå trätunnans betydelse”
- Stockholms Bränneri: ”Gårdsförsäljningen ger en extra guldkant på besöket”
- Kvarnagårdens Bryggeri: ”Redig öl från Småland – med gårdsförsäljningen får besökarna hela upplevelsen”
- Ego Distillers: ”Ett steg i rätt riktning – men mängdgränsen borde justeras”
- Forss Destilleri: ”En resa från 1800-talet till nutid – och fatets betydelse för whiskyn”
- High Coast Flavours: Vi ser gårdsförsäljningen som en stor möjlighet att utvecklas”
- Rocky Point Brewery: ”Det förstärker upplevelsen och minnet av besöket”
- Lydén Distillery: ”Att kunna sälja en flaska direkt efter en provning gör upplevelsen mer komplett”
- Bryggeri Nya Victoria: ”Gårdsförsäljningen är ett sätt för gästerna att ta med sig upplevelsen hem”










