Den 6 december är det premiär för gårdsförsäljningen hos Odd Island Brewing i Lindome, strax söder om Göteborg. Och det blir inte vilken premiär som helst — bryggeriet, känt för sin unika mix av genuint hantverk och rock’n’roll-attityd, bjuder in till en ölprovning ledd av Instagramprofilen Victor Nordenberg från podcasten Hantverksbira.
En bryggerikultur med historia och karaktär
Odd Island Brewing föddes ur ett turnéliv fyllt av öl. Året var 2015 när Daniel Svensson insåg att det vore både roligare och billigare att brygga sin egen öl. Kort därefter anslöt Peter Iwers — först som kompis, sedan som marknadsförare och snart som självklar del av bryggeriets DNA.
2019 anslöt bryggaren Daniel Forsman och tog plats vid bryggverket – törstig och redo. I början av 2020 dök Jesper Lindberg upp, i behov av något svalkande, och tog ansvar för HoReCa. Med det var laget komplett: ett gäng som förenar musikhistoria, humor och passion i varje brygd.
Här i Lindome skapas öl med stor omsorg och tydlig karaktär — öl som bär på historier, energi och en rejäl dos Odd Island-personlighet.
När gårdsförsäljningen nu drar igång är det just mötet mellan bryggeriet och besökarna som står i centrum.
– En härlig dag med mycket kunskap och möjlighet att smaka god öl under en ölprovning, säger Peter Iwers om vad gästerna kan förvänta sig.
Under premiären den 6 december kombineras gårdsförsäljningen med en ölprovning ledd av Victor Nordenberg – en profil många ölentusiaster känner igen från Instagram och podcasten Hantverksbira.
Ser stora möjligheter – men hoppas på förändringar
Gårdsförsäljningen innebär nya chanser att erbjuda färska, lokala öl direkt till besökarna. Men dagens regler är långt ifrån optimala, menar Peter.
– Vi hoppas att kravet för dig som besökare att utbilda dig varje gång försvinner, och att du istället ska kunna få ett intyg eller liknande att du gått utbildningen och bara komma ner och köpa med dig, säger han.
Han utvecklar resonemanget ytterligare i frågan om förbättringar av regelverket:
– Att du som besökare inte ska behöva ”utbilda” dig varje gång.
Till en början kommer gårdsförsäljningen att ske under specifika, planerade tillfällen — med start 6 december, då premiären hålls. Besökare bokar sig via länken i Odd Islands sociala medier.
Ansökningsprocessen beskriver Peter som för krånglig och dyr, och handläggningen tog ungefär fyra månader. Men nu är allt klart — och Odd Island Brewing är redo att välkomna sina första gårdsförsäljningsgäster.
📍BESÖK ODD ISLAND BREWING – ALL INFO I GUIDEN
FLER ARTIKLAR OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
- Första tiden med gårdsförsäljning
- Spirit of Hven: ”Måltidsturismen har fått en välbehövlig extra krydda”
- Smedsbo Slott Bryggeri: ”Gårdsförsäljning – en succé för besöksnäringen”
- Köpings Musteri: ”Alla är överförtjusta över möjligheten till gårdsförsäljning”
- Fredholms Vin: ”Oerhört positivt – lycka och glädje från besökarna”
- Lidköpings Bränneri: ”Vi hoppas att intresset för äkta hantverk ökar”
- Helsingborgs Bryggeri: ”Ett första steg – men långt kvar till en modern alkoholpolitik”
- Skånska Spritfabriken: ”Alla gillar det – men några önskar att det kunde göras mer”
- Utsikten Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är precis det vi väntat på”
- Helsing Distillery: ”Helt fantastiskt – nu kan besökarna ta med sig upplevelsen hem”
- Skrea Backe Destilleri: ”Väldigt uppskattat – även av internationella gäster”
- Nyfjäll Destilleri: ”Vi vill sprida kunskap om hantverksgin”
- Klocktornet Destilleri: ”Mottagandet har varit över all förväntan!”
- Vimmerby Spritfabrik: ”Många uppskattar att kunna köpa med sig en flaska”
- Gammelstilla Whisky: ”Gårdsförsäljningen har gett oss nya besökare och möjligheter”
- Smakgården: ”Stort intresse – men regelverket begränsar”
- Ellve Destilleri: ”Vi satsar nu på olika typer av provningar för att locka tillbaka besökare”
- Ekesåkra Vingård: ”Snarare ett exempel på rigiditet, överförmynderi och rädsla”
- Pica Pico: ”Att vi skulle bli ett snabbköp för öl är inget myndigheterna behöver oroa sig för”
- Coast and Copper Distillery: ”Provningarna blir tusen gånger roligare”
- Lihnell’s Distillery: ”Gårdsförsäljningen är ett skyltfönster för vårt destilleri”
- Cliff Barnes Bränneri: “Vi hoppas såklart på succé – men blir lika glada för varje gäst”
- Traryds Bryggeri: ”Många är nyfikna och vill prova vad vi har för starköl”
- Revsunds Brewery & Distillery: ”Många har rest långt och vill ta med sig något hem”
- Bryggeri Rosenhill: ”Vi ser ett klart mervärde kring våra event”
- Nordmarkens Destilleri: ”Vi ser inte hinder, utan möjligheter”
- Ekerö Brygghus: ”Vi har fått ett fantastiskt bemötande gällande gårdsförsäljning”
- Frösta Vinträdgård: ”Vi kommer sälja allt via gårdsförsäljning på förutbestämda dagar”
- Bryggeri Stenstugan: ”Många skrattar åt kravet att berätta om alkoholens skadeverkningar”
- Hampabondens bryggeri: ”Vi fick vara pedagoger för att förklara för handläggarna”
- Hammarö Bryggeri: ”Gårdsförsäljningen är det enda sättet folk kan köpa hem öl ifrån oss”
- Björka Brygghus: ”Gårdsförsäljning är en bra marknadsföringskanal”
- First Distillery Sigtuna: ”Mottagandet har varit extremt positivt”
- Brännland Iscider: ”En mer helgjuten upplevelse för våra besökare”
- Flädie Mat & Vingård: ”Ett spännande sätt att möta kunder direkt och utveckla relationen”
- Fjäre Distillery: ”Fantastiskt med gårdsförsäljningen – det lyfter hela besöksupplevelsen”
- Thorslundkagge: ”Vi vill att besökarna verkligen ska förstå trätunnans betydelse”
- Stockholms Bränneri: ”Gårdsförsäljningen ger en extra guldkant på besöket”
- Kvarnagårdens Bryggeri: ”Redig öl från Småland – med gårdsförsäljningen får besökarna hela upplevelsen”
- Ego Distillers: ”Ett steg i rätt riktning – men mängdgränsen borde justeras”
- Forss Destilleri: ”En resa från 1800-talet till nutid – och fatets betydelse för whiskyn”
- High Coast Flavours: Vi ser gårdsförsäljningen som en stor möjlighet att utvecklas”
- Rocky Point Brewery: ”Det förstärker upplevelsen och minnet av besöket”
- Lydén Distillery: ”Att kunna sälja en flaska direkt efter en provning gör upplevelsen mer komplett”
- Bryggeri Nya Victoria: ”Gårdsförsäljningen är ett sätt för gästerna att ta med sig upplevelsen hem”
- Österlenbryggarna: ”Vi hoppas att gårdsförsäljningen bidrar till fler kunder på längre sikt”
- Wernamo Craft Brewery: ”När besökare ser hur vi arbetar förstår de varför hantverksöl kostar lite mer”
- Lilla Edet Bryggeri: ”Hos oss får man en härlig upplevelse med både öl och sprit”
- Odd Island Brewing: ”En härlig dag med mycket kunskap och god öl”










